Bring it on!

Okej, fick en kommentar att jag borde lägga upp ordentliga recept när jag läskar mina läsare med maträtter. So bee it. Men jag tycker nog att det är lite nördstämpel på det, men ok. Idag var det fisk på inköpslistan, köper numera färsk fisk, eftersom fryst fisk är äckligt. Maträtten var inspirerad från arla´s hemsida, men med egen touch.

Karins rotfruktsallad med lax
2 personer
400 g lax (fick färdiga grytbitar från fiskhandlaren)
4 små morötter, alternativt 2 stora
2 små palsternackor, alternativt 1 stor... ja, ni börjar fatta principen.
potatis, godtycklig mängd, jag använde mig utav mandelpotatis idag.
1 liten purjolök
rivet citronskal från 1/2 citron
salt, peppar, dill (om du har)
serveras med creme fraiche franska örter (går att göra själv också)

So, eftersom jag älskar rostade rotsaker, skalade jag rofrukterna (morötter, palsternacka, potatis) och skar ner dom i lagom stora/små bitar, beroende på hur lång tid du har på dig, alternativt hur hungrig du är. Lade dessa i en ugnsform, på med olivolja, salt och peppar. Piffade även till dessa med lite frystorkad dill.

In i ugnen på 210 grader, mitten av ugnen, tog väl 25 minuter kanske.

Purjolöken skivade jag på längden, och stekte hyffsat hårt med olivolja och smör. När de började bli krispiga tillsatte jag laxbitarna och citronskalet. Stängde av spisen och lät detta gå på eftervärmen.

Servera denna anrättning med rotsakerna, laxbitarna, en kall creme fraiche-sås och citronklyfta.

Hepphepp!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0